رمز تداوم ارتباط

رمز تداوم ارتباط

1 – ادب و احترام را نسبت به مخاطب خود رعایت کنید.

بی شک افراد مؤدب ومقید به احترام گذاشتن به شخصیت و جایگاه دیگران(در هرجایگاهی که قرار دارند) با رفتار خود مخاطب را جذب کرده و علاقنمد به گفت و گو  و تداوم و تکرار ارتباط با خود می­نمایند. بنابراین در برخورد با دیگران همواره سعی کنید از کلماتی مانند « بفرمائید» و « متشکرم » در صحبت­هایتان استفاده کنید اما بیش از حد آنها را به کار نبرید.  اگر با نظر طرف مقابل مخالف هستید، مؤدبانه اما قاطعانه « نه» بگویید و اگر بار نخست به جواب منفی شما توجه نشد، روی حرف خود تاکید کنید برای مثال بگویید:

« می فهمم اما.....»

2 – برای  برخورد اول خود برنامه ویژه­ای داشته باشید.

برخورد اولیه نقش مهمی در شروع یک ارتباط خوب و تأثیرگذار داشته و زیربنای مناسبی برای تداوم ارتباط است. شايد شما هم مانند ما به تأثيرات ویژه برخورد اول اعتقاد داشته باشيد كه هميشه برخورد اول در ذهن طرف مقابل مي­ماند و شايد هميشه بر همان اساس با شما برخورد و در مورد شما فكر كند. اين مساله كاملاً جنبه علمي دارد. دو نفر كه براي نخستين بار يكديگر را ملاقات مي­كنند، در 3 تا 5 ثانيه اول طرز برخورد، ظاهر و نوع مكالمه آنها تصويري در ذهن طرف مقابل مي­سازد كه تعيين كننده قضاوت­هاي آينده آنها نسبت به يكديگر است. روان­شناسان نیز برخورد اولیه را در مسیر شروع و تداوم ارتباط مهم دانسته و مورد توجه قرار داده­اند

 3 – مراقب رفتارهای عصبی خود باشید.

در مسیر ارتباط با دیگران سعی کنید آرامش خود را حفظ نماید. رفتار خاص مخاطب یا پاسخ منفی او به درخواست شما یا فراز و نشیب­های که در ارتباط و گفت و گو به وجود می­آید نباید شما را عصبی کند و باعث عکس­العمل­های نا مناسب عصبی از سوی شما گردد. چرا که این رفتار ناشایست تنفری را در مخاطب ایجاد می­نماید که کمتر راضی به تداوم ارتباط با شما بوده و تا بتواند از شما دوری می­کند.

4 - صادق باشید.

صداقت پایه و اساس هر رابطه و دوستی است. هرچقدر طرفین نسبت به هم صداقت بیشتری داشته باشند. استحکام دوستی و ارتباط آنان بیشتر می­شود. امام حسین(علیه السلام) می­فرماید:«نجات انسان در صداقت اوست.» اگر می­خواهید از هر شکست و خسارتی در مسیر ارتباط خود با دیگران در امان باشید. باید صداقت را سرلوحه تمام گفتار و کردار خود قرار دهید.

در اینجا لازم است این نکته را مد نظر داشته باشید که در ارتباط و دوستی صداقت هرچقدر بیشتر باشد کم است ولی برعکس دروغ هرچقدر کم و کوچک باشد زیاد و مخرب است.

5 – برای آنکه حرفتان تاثیر گذار باشد، مبالغه نکنید.

هیچگاه سعی نکنید خودتان یا کارتان را بیشتر و مهم­تر از آنچه هست به مخاطب معرفی کنید و نشان دهید. شما برای یک ارتباط خوب و با داوم، نیاز به مبالغه و بزرگ جلوه دادن خود و کارتان ندارید، بلکه باید آنگونه که هستید خود را معرفی کنید و نشان دهید. مهم این است که خودتان و کارتان را خوب و واضح معرفی کنید تا نقطه مبهمی در مسیر ارتباط بین شما و طرف مقابل وجود نداشته باشد. برای او شفاف بیان کنید که کارتان چیست و از او در مسیر ارتباط چه انتظاری دارید. آن موقع است که واقعیت­هایی را که بیان می کنید، در فکر و ذهن مخاطب تأثیرگذار می­شود.

6 – از ارتباط غیر کلامی غافل نشوید.

اولاً در هنگام گفت و گو باید ارتباط غیرکلامی خود، یعنی حرکات بدن، سر و صورت و عکس­العمل­های خود را تحت کنترل داشته و با بیانات خود هماهنگ نمایید تا تأثیر کلامتان را افزایش دهد. ثانیاً باید حواستان باشد که حرکات و رفتار شما(به ویژه تغییرات چهره) با بیانات شما مغایرت نداشته باشد. به طور مثال درحالی حرف­هایی که می­گویید یا می­شنوید  ناراحت کننده است، ولی شما لبخند برلب دارید. یا صحبت­ها خنده­دار است، ولی شما اخم برچهره دارید.

لازم است بدانید که ارتباط غیر کلامی تنها مکمل ارتباط کلامی نیست. بلکه نقش اساسی در اداره و هدایت ارتباط داشته و درصد بالایی از ارتباط شما غیرکلامی است.

7 – به طرف مقابل هم اجازه حرف زدن بدهید.

هیچگاه سعی نکنید در ارتباط متکلم وحده باشید. صرفاً شما سخنرانی کنید و طرف مقابل گوش دهد. بهتر است به جای سخنرانی با مخاطب خود گفت و گو کنید. گفت و گو یعنی بده بستان، شما یک مطلبی می­گوید در مقابل مخاطب هم پاسخی می­دهد یا اظهار نظری می­کند به این صورت گفت و ارتباط حالت فعال دارد و شما از درک و پذیرش یا عدم پذیرش مطالبتان از سوی طرف مقابل آگاه می­شوید. از طرف دیگر وقتی شما مطلبی را عنوان می­کنید با شنیدن صحبت­های شما چیزهایی به ذهن مخاطب می­رسد که می­خواهد بیان کند و منتظر فرصت است. شما بایداین فرصت را به او بدهید.


8 – سعه صدر داشته باشید.

سعه صدر یعنی داشتن سینه­ای فراخ، بالا بودن تحمل و  صبر، همان گونه که گفتیم گفت و گو فراز و نشیب دارد. حرف­های مثبت منفی شنیده می­شود موافقت و مخالفت دارد. وقتی به حرف­های طرف مقابل گوش می­دهید. یا پاسخی از او دریافت می­کنید که برایتان قابل قبول نیست. باید ظرفیت تحمل و تحلیل آنرا داشته باشید. از کوره در نروید. اصرار نداشته باشید که پاسخ لازم را بدهید یا به هرشکل ممکن نظر طرف مقابل را تغییر دهید. بلکه شما باید در فرآیند گفت و گو به هدفی که مورد نظرتان است، برسید. تا رسیدن به نتیجه که حتی ممکن است در بیش از یک جلسه انجام شود. باید صبر داشته باشید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: تداوم ارتباط سعه صدررمز
[ یک شنبه 18 مرداد 1394 ] [ 9:54 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]